Linneas Jul

Julfrågor

Hej på er alla! :D

Jag hittade en till rolig jullista att göra! :D Denna hittade jag först hos Min Sagojul, kan hända att den finns på fler ställen också! :)

Blossa eller någon annan glögg
Jag har faktiskt aldrig druckit någon annan glögg än Blossas. I alla fall inte vad jag kan komma ihåg.

Hackade eller hela nötter
Hela

Grön eller vitmossa?
Båda!

Riktig gran eller plast?

Helst en riktig, men ni som läst mina tidigare listor vet att min sambo är allergisk, så det måste bli plast för oss.

Lussekatter med eller utan saffran?
Med saffran så klart!

Lussekatter med eller utan russin?
Med! :)

Julen vill jag läsa om:
I tidningar, i bloggar, i böcker, överallt! :)

Julgröten äter jag helst med:
Med kanel!

Köttbullar eller prinskorv?
Hm, jag äter ju de vegetariska alternativen. Men de vegetariska coctailkorvarna som finna är goda! Och ären Quornbullarna!

Julskinka med senap eller utan?
Svaret på förra frågan får räcka här :)

Lussekatt eller pepparkaka?
Åh, båda! Kan inte  välja!!

Sill eller lax?
Lax :)

Gravar din lax själv eller köper du?
Köper

Tomte eller ingen tomte?
Det beror på vart vi firar. Med kusinbarnen har vi tomte, hos farmor och farfar samt hos sambons familj har vi ingen tomte. Men det spelar ingen roll :)

Brunkål eller rödbetssallad?
Oj, har aldrig ätit brunkål.

När börjar du pynta ditt hem?
Oj, det är lite olika, i år kommer det bli antingen helgen innan advent eller samma helg som advent! :) Dock fyller jag år den 23e och kommer antagligen ha kalas helgen vid första advent, så troligtvis blir det helgen innan :)

När klär du granen?
Både min och sambons gran och den hos mina föräldrar brukar kläs ca 1 vecka innan julafton! Vi vill hinna njuta av den med alla klappar under! :)

Vad är ett måste på ditt julbord?
Oj, ALLT! Jansson, lax, sill, ALLT!

Vad dricker du till julamten?
Julmust!

Hur ser er julafton ut från det att ni vaknar till det att ni går och lägger er?
Oj, Alla julaftonar har sett lite olika ut hemma hos oss, men som jag tänkt mig att årets ska bli, är ungefär så här:

Jag och Sambon vaknar hemma hos mina föräldrar efter att ha haft uppersittarkväll dagen innan. Sedan äter vi frukost, gröt och skinksmörgåsar (Dock inge skinka för mig och sambon, han äter inte gris nämligen), sen gör vi oss i ordning, myser lite, innan vi åker till min farmor och farfar där morbror + familj också kommer vara. Där äter vi lite julmat och julfika, sedan kommer vi antagligen öppna julklapparna och sedan se på Kalle Anka (Det brukar vara omvänd ordning här, men vi är många som ska till andra ställen!) Efter Kalle Anka kommer jag och Sambon åka till hans familj, där får vi se hur vi firar, eftersom jag bara varit där vid jul en gång tidigare. Kanske äter vi mer julmat och öppnar paket! :) Sedan på kvällen åker jag och Sambon antagligen hem till mina föräldrar igen, ser en julfilm och deppar över att julafton gick allt för fort! Sedan ska jag och mamma på Julottan, dagen efter! :)

Gillar du att julpyssla?
Ooo Ja!

Favorit julfilm?
The holiday, DISNEY, julkalendrarna... Åh det finns så många!

Favorit julbok?
Astrid Lindgrens julsagor!

Julöl eller vin till julmaten?
Oftast blir det Julmust till maten!

Favoritpynt?
Hm.. Jag vet inte! Men jag gillar all belysning i fönstren och i granen! :D

Favorit i Kalle Ankas jul?
Tomtens verkstad! Och den "Hemliga" som är varje jul! Det är ju så roligt att få se vad det blir! :D men jag skulle kunna gissa mig till, att det blir ett klipp ur den nya Nalle Puh filmen som ska bli Disneys 51:a klassiker! :)

Favorit julsång?
Kan inte välja någon, de klassiska älskar jag! Men även "Last Christmas" och andra ungerbara låtar!

Favoritgodis?
Knäck, kola och Paradisgodiset! :D

Favoritjulrecept?
Mammas Jansson!

Vill du ha julkort med brevbäraren eller i mailen?
Julkort på posten är de bästa!

Vill du ha hemmagjort julgodis eller köpt?
Både och! Jag älskar Paradisaskarna, men även hemmagjord knäck m.m!

Vilka färger har ni till jul?
Rött, grönt, guld, vitt och silver

Hur ser din julfrukost ut?
Risgrynsgröt med kanel och vörtbröd!

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Har aldrig haft det, är det inte kött i det?


Kommentarer
Postat av: Lina

Har du inte druckit någon annan glögg än Blossas? OJ, vad du missat!

Testa jägarglögg om du hittar det! Så smarrigt så att jag lätt skulle tömma en flaska själv om man saknade all självdisciplin ;)

2011-10-26 » 14:54:06 URL: http://www.sagojul.blogspot.com
Postat av: Lisas Vinterland

Sv: haha visst! Jag tycker inte dom ser så förändrade ut, möjligen melitta! Men dom andra verkar stå still i ålderdommen ;) Roligt se hur jean såg ut utan genomskinlighet!

2011-10-27 » 15:20:28 URL: http://lisasvinterland.blogspot.com
Postat av: Sannas Christmas

Sv: Jag håller med, såklart :)

2011-10-27 » 15:28:37 URL: http://sannaschristmas.blogg.se/
Postat av: Emelie - Emelies Christmas

Hej!

Tänkte bara meddela dig om att jag har länkat dig i ett inlägg på min blogg där jag kommer samla alla julbloggar som jag kan finna.

Saknar du någon julblogg i mitt inlägg så säg gärna till!



Ha det gott så länge!

Kram Emelie

2011-10-27 » 23:49:30 URL: http://emelieschristmas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!