Linneas Jul

Min tro

Jag blev inspirerad att skriva ett inlägg om min tro, efter att jag har läst Hellys jul.

Hon tog upp på sin blogg, det här med varför vi faktiskt firar jul. :)

Jag är både döpt och konfirmerad, men det skulle vara en lögn att påstå att jag är en av dessa flitiga troende som besöker kyrkan vare Söndag.
Jag har en ganska, speciell syn på kristendomen, om man överhuvudtaget får kalla min "tro" för kristendom i och med det jag kommer skriva nu. Jag tror inte på Gud. Nej, nej, nej. Däremot, tror jag på Jesus. Jag tror inte att Jesus var Guds son, utan däremot en väldigt duktig, kunnig och vänlig man som utförde en hel del av det som Bibeln påstår att han gjorde. Jag tror inte att han kunde gå på vatten, men jag tror att han bland annat kunde bota sjuka. Inte för att han på något vis skulle haft en "Gudomlig gåva" utan helt enkelt för att han var duktig.

På något sätt, tycker jag att det är större att en helt vanlig människa skulle klara av att göra något sådant. Stå upp för sitt folk och det han trodde på. Inte för att han var Guds son och (näst intill) tvungen att rädda människor. Utan helt enkelt för att han var en helt vanlig människa, som trodde på det goda hos människan och ville hjälpa dem. Det, kallar jag för något fantastiskt.

Så hur är det med er andra? Firar ni jul på grund av er tro, eller endast för att julen i sig är underbar? Jag skulle, oavsett om jag var troende eller inte, fira jul, eftersom att det är helt magiskt!



Bilden är lånad här.

Kommentarer
Postat av: Helena - Hellys Jul

Mycket intressant att läsa om dina tankar. Tänk så lite vi vet om varann egentligen fast vi skriver varje dag. Men då mycket som inte berör oss personligen. Tack för att du delar med dig!



Sv: Så, du är vegetarian alltså. Men vad har du haft för julbord då, tidigare. Mycket fisk å sill, eller är du inte fiskätare heller? Skulle vara kul att höra vad du lagar. Min man lagar en fantastisk kålrätt som är väldigt julig och vi har haft lite andra kålsallader (brysselkål, rödkål osv) men vi har väl aldrig gjort några substitut till korv tex.

2011-10-12 » 21:21:25 URL: http://hellysjul.blogspot.com
Postat av: Tomtens Dotter

Jag är hedning i tredje led. Men jag tvivlar inte en sekund på att den historiske personen Jesus har funnits. Sen har historierna om honom gått aaaaningens till överdrift.

Förmodligen var han en av de där SANNA ledartyperna. Min gamla religionslärare från gymnasiet - som för övrigt även är präst - hade en rätt bra teori om hur det kom sig att han kunde utfodra hur många människor som helst med 2 fiskar och 4 bröd (eller om det nu var tvärtom): Förmodligen hade de flesta lite mat med sig, men ingen vågade ta fram sin mat, av rädsla för att de skulle behöva dela med så många att det bara blev smulor som inte mättar. När de övriga såg att Jesus delade med sig av SIN mat så spred detta sig, och alla vågade dela med sig. För helt plötsligt kanske man bara behövde dela med ytterligare en eller två personer. Köper det resonemanget helt och fullt.

2011-10-12 » 23:49:31 URL: http://tomtensdotter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!